Smerer i albuen

3. marts 2020 stribfysioterapi@gmail.com

Albue smerter opstår ofte som følge af overbelastnigsskader eller traumer. Dem jeg oftest ser på klinikken er 40+ og har enten lavet haft for travlt med finmotoriske opgaver over længere tid. Eksempelvis strikning eller andre opgaver der kræver et fast greb som golf, tennis, arbejde med skruetrækker osv. Generne kan være langvarige hvis ikke man får ændret sin måde at arbejde på eller får udspændt eller styrket musklerne.

Tennisalbue

En tennis albue sidder på udvendige side af albuen og kan i tilfælde af stor irritation trække op imod skulder og nakke. En tennis albue opstår som regel af en overbelastning og moderering af aktiviteter, udspænding og styrke af muskler vil være behandlingen. En tennisalbue kan også opstå som følge af nedsat bevægelighed/funktion i en skulder eller håndleddet.

Golfalbue

En golfalbue sidder på indvendige side af albuen. En golfalbue opstår også oftest som følge af overbelastning, men ligesom tennisalbue kan symptomerne også opstå som følge af nedsat bevægelighed/funktion i skulderleddet eller håndleddet. Også her vil moderering af aktivitet og træning/udspænding være behandlingen.

Fraktur (brækket knogle)

Udover overbelastningsskader opstår der smerter/gener fra albuen hvis man har været udsat for et traume med en fraktur som følge. Man kan her have beskadiget knoglerne tæt på albuen eller længere væk fra albuen og tættere mod håndleddet. Som følge af en fraktur, alt afhængig af hvilken, vil det oftest efter heling være nedsat bevægelighed over albuen/håndleddet der generer og forårsager symptomer. Behandlingen vil her bestå af mobiliserende øvelser og når en acceptabel bevægelighed er opstået vil fokus ligge i muskelfunktionen i forhold til dagligdagen. funktioner som at spise med kniv og gaffel, gribe funktion, af og påklædning osv.