Smerter i hånden, håndled og fingre

3. marts 2020 stribfysioterapi@gmail.com

Hånd og finger symptomer

Hånd og finger gener kan opstå af flere forskellige årsager. Du kan både have beskadigelse som følge af fald, overbelastning, gigt og meget mere. Oftest ses håndledsgener og smerter ved tomlens grund eller rodled. Håndledsgenerne kan være opstået pga brud på knogler i håndleddet eller albuen men også pga nerve eller blodkars afklemning. Gener i fingrene opstår oftest som følge af seneoverbelastninger eller frakturer.

Carpaltunnel syndrom

Carpaltunnel syndrom er smerter der sidder ved håndleddet hvor du kan mærke din egen puls. Symptomerne kan trække ud i fingrene eller op i underarmen. Symptomerne kan opstå som følge af dit måde at bruge håndleddet på når du arbejder, som følge af frakturer i håndleddet, nedsat mobilitet omkring håndleddet eller afklemning af nerve eller blodkar i håndleddet, albuen eller opppe omkring hals/krageben. En grundig undersøgelse heraf kan være med til at afdække hvorfor du har symptomer og hvad man kan gøre ved dem.

Tomlens grund og rod-led

Smerter eller symptomer omkring tomlens grund og rod-led opstår ofte pga overbelastning eller gigt. En undersøgelse af hvordan du arbejder med din tommeltot/hånd vil kunne afklare om man kan optræne musklerne for at aflaste leddet.

Forstuvede fingre

En forstuvning kan være voldsom og ofte er der en del hævelse efterfølgende. Der er smerter ved brug af den eller de forstuvede fingre. Efter en forstuvning er det vigtigt at arbejde med fingerens mobilitet.