Hoften

Hoftesmerter

Hoftesmerter kan være en speciel størrelse. Smerter kan være udstrålende smerter fra knæet eller lænden og omvend kan symptomer i knæet eller lænden skyldes hoften. Symptomer i hoften kan være forårsaget af mange ting og ligesom med alle andre skader/symptomer fra kroppen bør du ikke gå med det længere end 2-3 uger førend du søger hjælp hos lægen eller din fysioterapeut.

Irriteret slimsæk

Du kan have smerter fra din hofte hvis du har en irriteret slimsæk. Typisk vil smerterne sidde på ydersiden af hoften og behandlingen vel bestå i en grundig undersøgelse af hvorfor slimsækken er blevet irriteret. Ofte vil man kunne berette om at man har haft en ændring i sit aktivitetsniveau. Behandlingen vil ofte bestå af udspændende og/eller styrkende øvelser.

Hofteartrose (slidgigt i hoften)

Artrose i hoften opstår typisk efter 45års alderen og symptomerne vil være smerter i lyskenen, dybt i ballen eller trækkende ned langs inderside eller yderside af låret. Du vil have smerter når du fx bukker dig ned for at tage sokker, bukser eller sko på. Typisk vil du have smerter hvis du skal i gang efter at have siddet stille. Når først du er aktiv er der lindring af symptomerne, men symptomerne kan blusse op igen når du stopper aktiviteten. Behandling af hofteartrose består af træning. Træningen vil foregå på et GLA:D hold, som er holdtræning der hovedsageligt består af at træne hofte, knæ og mave/ryg region. Udover træning gennemgår du undervisning om artrose. Du kan læse mere om GLA:D under fanen behandlingstilbud.

Hoftedysplasi

Hoftedysplasi er en tilstand hvor enten ledhovedet på dit lårben eller ledskålen på bækkenet har en uhensigtsmæssig form eller stilling. Man kan operativt ændre på form og stilling, men man overvejer først operation hvis ikke træning virker. Hoftedysplasi giver ofte bevægerestriktioner og typisk vil du have smerter når du skal bukke i hofte. Behandlingen vil primært bestå af styrkende og afspændende øvelser

Gluteus medius insufficiens

Gluteus medius er en muskel der sidder på ydersiden af hoften. Musklen sørger for at kontrollere hoftens og knæet stilling og er således en vigtig muskel ift at holde et godt bevægemønster. Ved hofte, knæ og rygsmerter er denne muskel ofte svag og mangler udholdenhed. Behandlingen heraf vil være styrke og kontrol øvelser.