Hoftesmerter

6. december 2019 author

Hoften er et af vores mest bevægelige og belastede led. Hofteledet er det man i fagsprog kalder for et kugleled, da ledhovedet er kugleformet og derfor meget bevægeligt. Det kræver god muskelstyrke, kontrol og koordinering af musklerne for at opretholde en god funktion i hofteleddet. I og med at hofteleddet rummer stor bevægelighed, er det ofte her, der kompenseres for knæ- eller rygsmerter. Man kan ofte have problemer, når man stiger ind og ud af bilen, vender sig i sengen, skal op af trapper eller under aktiviteter med hyppige og/eller hurtige retningskift. Det kan være alt fra at gå og manøvrere med indkøbsvognen til at spille fodbold eller anden sport.

Skader

Som regel er kvinder mere disponerede for hoftesmerter end mænd. Det kan skyldes, at kvinders bækken/hofte anatomisk er designet lidt anderledes end mænds.

Hofteartrose (slidgigt)

Den hyppigste gene i hoften er slidgigt. Artrose, eller slidgigt på godt dansk, opstår på baggrund af genetik, tidligere skader, overvægt og køn. Hvis man er kvinde, er man mere disponibel for slidgigt i hoften end mænd. Artrose er en normal tilstand at have i kroppen, så snart man runder 60 år. Man behøver ikke at have symptomer fra artrosen. Det antages, at kun 20% af dem, der har artrose har smerter. Derfor er der god sandsynlighed for at kunne træne sig fra smerterne. Er man overvægtig, øger man risikoen for at udvikle smerter fra sin artrose med 50 %, hvis man da har artrose. Smerterne manifesterer sig typisk i lysken, dybt i ballen eller ned langs lårbenet.

Bursit

En bursit er en betændt slimsæk. Disse slimsække har til opgave at smøre vores sener, så friktionen mellem sener, knoglepunkter og muskler foregår smidigt og gnidningsfrit. Af og til kan disse slimsække blive irriterede, og det kan være meget smertefuldt. Som regel opstår en bursit efter anstrengelse, og det er som regel en overbelastningsskade. Alt afhængigt af hvor slimsækken sidder, kan smerterne stråle ud fra hoften og ned i benet, ud på ydersiden af låret ned mod knæet eller om mod ballemusklerne.

Beskadiget eller klemt ledlæbe

Hofteleddet har en ledlæbe rundt langs kanten af ledskålen. Denne ledlæbe sørger for at holde ledhovedet solidt trykt ind i ledskålen. Den kan blive flosset eller revnet som følge af skader eller alder. Der vil typisk være smerter, når man bevæger hoften i yderstillinger, og ofte vil man være begrænset i sin bevægelighed.

Lave lænderygssmerter

Smerter fra lænden kan stråle ned i hoften. Lænderyg og hofte er tæt forbundet, og smerter det ene sted kan manifestere sig hos naboen. Smerterne kan være svære at få bugt med, da man tror, generne eller skaden sidder i hoften, mens det i virkeligheden stammer fra lænderyggen. Så har du smerter i enten hofte eller lænd, bør begge områder undersøges grundigt.

Piriformissyndrom

Piriformis er en muskel i balleregionen. Hvis den bliver opspændt, kan den klemme på iskiasnerven og give symptomer ned på bagsiden af benet. Smerterne kan også stråle ud på ydersiden af hoften eller dybt inde i ballemuskulaturen.

Hoftens opbygning

Knoglerne

Hoften består af 2 knogler; lårbenet og bækkenbenet. Bækkenbenet kan dog yderligere deles op i 3. Lårbenet er kroppens længste knogle, og agerer ledhoved i hofteleddet. Bækkenbenet er installeret med en lille skållignende genstand, som agerer ledskål. Den hedder acetabulum, og betyder eddikeskålen, formentlig fordi den for grækerne i oldtiden mindede om en eddikeskål.

Musklerne

Der er utrolig mange muskler omkring hofteleddet. Man kan dele dem op i de store muskler og de små muskler. Af de store muskler, som arbejder henover hofteleddet, kan nævnes ballerne, lårmusklen, inderlårsmusklerne og hoftebøjerne. Derudover har vi nogle mindre muskelgrupper, som skal sørge for at leddet ved bevægelse glider på den rette måde, så ledlæben ikke provokeres, og så ledfladerne glider bedst muligt.

Ledlæben

Ledlæben er en blød struktur, der slutter tæt omkring ledhovedet. Det skaber et undertryk/vakuum, der hjælper til med at holde leddet på plads. Ledlæben er fæstnet på ledskålen hele vejen rundt. Man kan sammenligne ledlæbens funktion med en sugekop.

Har du skader??

Har du skader eller gener fra din hofte, er du altid velkommen hos Strib Fysioterapi. Du vil her få en dybdegående undersøgelse, som slutteligt vil ende ud i en plan, der forhåbentlig kan gøre dig og dine symptomer bedre.

Deltag i holdtræning??

Du kan deltage i Strib Fysioterapis holdtræningstilbud for hofte og knæ gener. Læs mere om holdet Her