Ryggen

Lænderygs smerter

Smerter i lænden kommer stort set alle til at opleve på et eller andet tidspunkt i livet. Smerter i lænden er som regel forbipasserende, men kan imens de står på være invaliderende. Smerterne kan være kraftige og man kan blive nervøs for om der er noget mere alvorligt i vejen. Som sagt er smerterne som oftest forbipasserende og det bedste man kan gøre, er at holde sig så aktiv som du føler du kan. Har du uændrede eller forværrede smerter fra lænden indenfor 2-3 uger er det en god idé at søge din læge eller fysioterapeut. Her på klinikken har vi et rigtig godt holdtræningstilbud til dig der gerne vil fokusere på ryggen. Du kan læse mere om holdet under fanen Behandlingstilbud, Rygholdet.

Hold i lænden

Det typiske jeg ser i min klinik, når det drejer sig om lænden, er et klassisk lændehold. Smerterne i lænden opstår ofte akut ved en bevægelse. Smerterne sidder i lænden og kan stråle ned mod bækkenkanten, ballen eller lidt ned i benet. Visse bevægelser vil forværre smerten og man har det som regel bedst under bevægelse. Typisk går et lændehold over af sig selv indenfor 3 dage til 3 uger. Behandling af bevægelighed kan være med til at afkorte perioden med smerte eller funktionsnedsættelse.

Artrose i lænden (slidgigt i lænden)

Artrose (slidgigt) er en naturlig del af livet. Alle mennesker vil på et eller andet tidspunkt i livet udvikle artrose. Artrose i lænden kan give smerter lokalt i lænden og det kan trække ned i balleregionen eller ned i benet. Artrose kan ikke fjernes igen, men med fysisk aktivitet og træning kan man komme en stor del, hvis ikke alle symptomer til livs. Nedsat mobilitet vil også være naturligt hvis man har artrose. Træningen vil bestå i mobiliserende/udspændende øvelser og styrke og kontrol træning af musklerne omkring lænd, mave, hofter og ben.

Discusprolaps

Du har sandsynligvis hørt om en der har eller har haft en discusprolaps eller også har du selv haft en discusprolaps. Jeg hører ofte slemme historier om discusprolapser af de mennesker jeg ser i klinikken. Men en discusprolaps, som alle andre skader, er ganske almindelig og de går oftest i sig selv igen. Du kan sagtens have en discusprolaps uden at have symptomer herfra. Har du dog symptomer fra en discusprolaps kan symptomerne stråle fra ryggen og ned i benet. Benet kan føles som sovende, tungt eller prikkende, stikkende, summende. Behandlingen vil bestå af mobiliserende øvelser og styrkende øvelser. Træning har god effekt om end det kan tage tid før end der er effekt.

Facetledssyndrom

Det er ikke sikkert du har hørt om et facetledssyndrom, men hvis du har et kan symptomerne være mange. Et facetled har vi rigtig mange af ved vores rygsøjle og man kan have et facetledssyndrom lige fra lænden til toppen af brystryggen. Et facetledssyndrom i lænden kan give udstrålende smerter som trækker ned i ballen og/eller benet. Symptomerne kan være kraftige og kan immitere samme symptomer som en discusprolaps. Sidder syndromet højere oppe omkring brystryggen kan specifikke bevægelser gøre at du mister pusten, du kan have besvær med at trække vejret dybt. Behandling heraf vil bestå af at mobilisere og efterfølgende styrke det område hvor facetledssyndromet sidder.