Skulderen

Skuldersmerter

Smerter eller ubehag omkring skulderen eller bunden af nakken er noget der plager mange mennesker. Hvad enten man er sportsudøver og har pådraget sig en reel vævsskade eller om man er kontorarbejder og arbejder meget ved computeren. Jeg ser ofte mennesker i klinikken med smerter ved bevægelse af skulderleddet eller fordi smerter, træthed/tunghed konstant plager den ene skulder. Har du haft gener omkring din skulder længere end 2-3 uger bør du søge hjælp fra en fysioterapeut.

Overbelastningsskader

Smerter omkring skulderen som følge af overbelastning kan komme til udtryk på meget forskellig vis. Muskulaturen omkring skulderen er meget kompakt og megen af muskulaturen vokser indirekte ind i hinanden eller nært omkring hinanden. Alt afhængigt af hvilke bevægelser du har ”overgjort” kan der opstå symptomer fra din skulder. Du kan have besvær med at sove på skulderen eller have specifikke stillinger, som skulderen ikke er glad for. Eftersom sener, muskler og knogler alle har godt af belastning er det sjældent en god idé at aflaste 100% men nogen aflastning vil i starten være en god idé. Herefter vil passende aktivitet/træning omkring skulderen kunne introduceres. Irriteret slimsæk og senebetændelse vil være typiske overbelastningsskader.

Forkalkning

Over tid er det ikke ualmindeligt at udvikle forkalkninger i senevævet omkring skulderen. Man kan sagtens have forkalkninger uden at have symptomer eller restriktioner i skulderen, men opstår der symptomer kan de være smertefulde og ofte resultere i bevægeinskrænkning omkring skulderen. Behandlinge kan bestå af shockwave eller laserbehandling (disse tilbydes ikke på klinikken), men styrke og mobilitetstræning i passende dose er en god idé. Det tager for det meste lang tid at træne sig ud af symptomer og øge bevægeligheden, men det er en holdbar løsning.

Akut skade i skulderen

Ved fald eller diverse sportsgrene kan der opstå akut skade i skulderen. Du kan være så uheldig at din skulder er gået af led og herefter vil der være en genoptræningsperiode. Akutte skader kan også være fibersprængninger i større eller mindre omfang og behandling vil her bestå af mobilisering og træning.